IVAN VIRIPAJEV: RÉSZEGEK

A Nemzeti Színház előadása

Modell, bankár, menedzser, prostituált, fesztiváligazgató, építőipari alkalmazott. A sors különös játéka folytán a belőlük összeverődött társaság jelenik meg a Részegekben. Istenről, szeretetről, szabadságról, önmaguk kereséséről beszélnek akadozó nyelvvel. Leginkább azt próbálják megfogalmazni, hogy kiüresedett, józannak tűnő világunkban van-e még helye az őszinteségnek, lehet-e valódi szeretetet találni.

Részegek a mai ember, az európai civilizáció alapproblémáira kérdez rá. Arra a racionálisnak, toleránsnak és józannak hazudott életformára, amely valójában az európai ember létének értékvesztését, a szeretet, a hit, a kultúra eltűnését, a hazug ideológiákat takarja. Erről azonban csak néhány „részegségében őszinte” figura képes fájdalmasan, eltorzult tudattal beszélni egyfajta apokrif gyónásként.

A szerző a kortárs orosz színházi élet mára már kultikussá vált drámaíró-rendezője, az 1974-ben Irkutszkban született Ivan Viripajev, aki mintegy 15 évvel ezelőtt robbant be az orosz színház világába. Az egyik első, nagy sikerű drámája nyomán elnevezett és munkatársával, Viktor Rizsakovval közösen elindított „Oxigén (Kiszlorod)” művészeti „mozgalom” egy új hangvételű és szellemiségű színházi nyelv megteremtésére tesz kísérletet. Viripajev több művét számos európai nyelvre lefordították és Európa jelentős színházaiban hatalmas sikerrel játsszák.

Részegeket színpadra állító Viktor Rizsakov a Nemzeti Színházban is nagy sikerrel futó, POSZT-díjas Fodrásznő rendezője, aki szintén a kortárs orosz és európai színház élvonalbeli alkotói közé tartozik. A moszkvai Mejerhold Kortárs Művészeti Központ igazgatója, Sztanyiszlavszkij-díjas színházpedagógus nem először rendez előadást Viripajev szövegéből. A szerző különleges drámai nyelvezetét mindig újszerű színházi formában igyekszik megszólaltatni, amely a szöveg felszíne mögött húzódó mélyen filozófiai, morális gondolatokat groteszk, szeretetteljes humorba ágyazva, expresszív színészi játékkal juttatja el a közönséghez.

Az orosz „új dráma” mozgalom tagja, Viripajev szerint azért mennek színházba és moziba az emberek, hogy átéljenek egy konfliktust, hogy megtisztuljanak. Fontos, hogy rátaláljanak valami titkosra, ijesztőre a maguk belső világában, és megszabaduljanak negatív érzelmeiktől és komplexusaiktól. Rizsakov pedig minden rendezése során azt kutatja, hogyan érheti el, hogy a színházban a néző ne kukucskáló legyen, hanem a történetek résztvevője, hogy a színház „belül” játszódjon le: a néző fejében, szívében…

16 éves kortól ajánljuk.

RENDEZŐ

Viktor Anatoljevics Rizsakov
Született: 1960. május 25.

Európai hírű, Sztanyiszlavszkij-díjas orosz rendező, színészpedagógus, díszlet- és jelmeztervező. Az Oxigén színházi mozgalom  alapítója Ivan Viripajevvel.

Felsőfokú tanulmányait a moszkvai Borisz Scsukin Színművészeti Főiskola rendezői és színészmesterség tanszékén, a Távol-keleti Művészeti Egyetemen és az Orosz Színművészeti Egyetemen végezte.

1991-2001 között a Fiatal Nézők Színházában dolgozott, majd 1993-ban az egyik alapítója és művészeti vezetője volt az első Független Színházi Fesztiválnak Szocsi szomszédságában. 1995-től 2001-ig volt művészeti vezetője a kamcsatkai Dráma és Komédia Színháznak. 2000-ben a színház társulatával életre hívta az „Őrség nr 8” elnevezésű nemzetközi színházi projekt, mely eljutott világszerte számos fesztiválra (például Edinburghba, Los Angelesbe, Tbiliszibe). 2001 óta rendező-oktatója Nyemirovics-Dancsenko Moszkvai Művész Színháznak, és annak egyetemi szintű oktatási intézményének. 2002-ben ő az egyik alapítója és vezetője Szentpéterváron az A. M. Vologyin műve után "Öt este" elnevezésű színházi fesztiválnak. 2012 óta vezeti a Mejerhold Központot.

Magyarországon először a debreceni Csokonai Színházban – az akkori igazgató – Vidnyánszky Attila hívására rendezett 2007-ben (Vihar.Opus), majd ugyanott 2009- (Fodrásznő -ősbemutató), és 2012-ben (Illúziók), valamint szintén a debreceniekkel koprodukcióban 2009-ben állította színpadra a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon az Aidát. 2012. óta tart nyaranta a Kaposvári Egyetem Művészeti Karán működő Színházi Intézetben 10 napos nemzetközi mesterkurzust. 2014-ben a Nemzeti Színháznak rendezte meg az Éjjeli menedékhelyet. Olyan magyar művészekkel dolgozott együtt, mint Törőcsik Mari, Trill Zsolt, Szűcs Nelli, Szarvas József, Tóth Auguszta, Trokán Nóra, Fehér Tibor.

Díjai: 2003. Kortárs Dráma Fesztivál (Moszkva) - Gran-Prix díj, 2003. Kontakt Nemzetközi Színházi Fesztivál nagydíja, - Grand Prix-díj. 2004. orosz nemzeti Arany Maszk díj - Innováció kategória (az „Oxigén" előadásért). 2005. Kortárs Dráma Fesztivál (Moszkva) - Gran-Prix díj (Genesis No. 2/Bytie No. 2.) 2010. A Pécsi Országos Színházi Találkozó legjobb előadás díja a Fodrász című előadásért (melynek rendezője és látványtervezője is volt). 2011. Textúra modern színházi és film fesztivál Grand Prix (Elestek az istenekt). 2011. Sztanyiszlavszkij-díj

 

SZÍNLAP

Mark: Trill Zsolt
Laurenz: Fehér Tibor
Gustav: Kristán Attila
Linda: Nagy Mari
Karl: Tóth László
Lora: Szűcs Nelli
Rosa: Barta Ágnes e.h.
Magda: Katona Kinga e.h.
Laura: Ács Eszter e.h.
Matthia: Szabó Sebestyén László
Max: ifj. Vidnyánszky Attila m.v.
Gabriel: Bordás Roland e.h.
Rudolf: Berettyán Sándor e.h.
Martha: Mikecz Estilla e.h.

Díszlet- és jelmeztervező: Maria Tregubova, Alekszej Tregubov
Dramaturg, fordító: Kozma András
Zeneszerző: Alexander Manotskov
Video - látvány: Vlagyimir Guszev
Ügyelő: Lovass Ági
Súgó: Gróf Kati
Rendezőasszisztens: Herpai Rita

Rendező: Viktor Anatoljevics Rizsakov

JÁTÉKIDŐ: 1 ÓRA 50 PERC (SZÜNET NÉLKÜL)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fotó: Eöri Szabó Zsolt

 

JEGYVÁSÁRLÁS